poniedziałek, 10 marca 2014

Zakładanie działalności gospodarczej

Jak założyć działalność gospodarczą? Wpisując takie pytanie w wyszukiwarkę Google, otrzymujemy tysiące stron, na których można odnaleźć kolejne tysiące porad. Czytając wiele z nich z ubolewaniem stwierdzałem, że większość jest nieaktualna, bądź niejasna. Moje sfrustrowanie spowodowane wielogodzinnymi poszukiwaniami jakichkolwiek informacji powodowało zniechęcenie do całego przedsięwzięcia. 

W tym poście chciałem zatem zawrzeć konkretne informacje o tym, jak krok po kroku założyć własną działalność gospodarczą. Co ważne poniższe informacje są aktualne na przełom lutego i marca 2014 roku. Dodatkowo biorę pod uwagę jedynie jednoosobową działalność gospodarczą prowadzoną przez osobę fizyczną. Oznacza to, że jako firma reprezentujemy osobę fizyczną prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą. Jest to dość istotna informacja, która z pewnością przyda się później do różnych dokumentów. Istnieje jeszcze coś takiego jak osoba prawna, czyli różnego rodzaju spółki, ale tym się nie interesowałem. Branża w tym przypadku nie ma znaczenia, gdyż wszystkie opisane poniżej działania musi podjąć każdy, kto chce założyć własną firmę.


 Na początek przedstawiam listę zadań, które należy wykonać przy zakładaniu działalności gospodarczej. 

Po pierwsze musimy wiedzieć jak będzie nazywała się nasza firma. Jeśli ktoś chce utworzyć nazwę samodzielnie musi pamiętać przede wszystkim o dostępności danej nazwy. Nie możemy używać nazwy czy domeny/strony internetowej, które są już zarezerwowane i wykorzystywane przez inną firmę, a przecież chcemy mieć stronę o nazwie "moja-firma.pl" i firmowy adres e-maila. Więcej o tym procesie w kolejnych postach. Jeśli nazwa firmy już istnieje nadszedł czas na kolejne zadania.

W pigułce wygląda to tak:
1) Zakładanie profilu zaufanego EPUAP (wiąże się to z wizytą w Urzędzie, np. w Urzędzie Skarbowym lub ZUSIE celem okazania dowodu i podpisania jednego dokumentu).
2) Zakładanie działalność na CEIDG (wszystko przez Internet, z domu).
3) Zakładanie konta firmowego w banku (opcjonalnie, ale sądzę, że warto).
4) Rejestracja w ZUS-ie: możemy to zrobić elektronicznie (pue.zus.pl) - tutaj uwaga, potrzeba trochę cierpliwości, aż na portalu pojawi się nasz płatnik (czyli nasza firma) - u mnie trwało to ok. 2-3 dni od momentu złożenia wniosku w CEIDG.
5) Rejestracja VAT-u: jeżeli nie posiadamy (płatnego) podpisu kwalifikowanego, niestety musimy pofatygować się do Urzędu Skarbowego.

Dokładniejszy opis poszczególnych kroków znajdziecie w kolejnych postach.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz